Ce se întâmplă dacă circulăm vara cu anvelopele de iarnă?

Conducătorii auto sunt într-o mare dilemă atunci când vine vorba de schimbarea anvelopelor de iarnă cu cele de vară. Mulți nu știu dacă sunt obligăți de lege sau dacă riscă o amendă, însă un lucru este clar, indiferent dacă suntem sau nu obligăți, schimbarea anvelopelor trebuie să o facem din propria înțiativă pentru siguranța noastră.

Anvelopele de iarnă sunt mai moi, datorită acestei calități țîn bine drumul atât în ​​îngheț, cât și în dezgheț ușor. Cele de vară sunt mai rigide, la frig se fac „casante” instantaneu și își pierd complet proprietățile.

Ce prevede legea?

Legea nu prevede nimic, astfel că putem să circulăm fără nici un fel de problemă cu anvelopele de iarnă, însă trebuie să știm că riscurile de a face accident sunt mult mai mari. Conform Ordonanței Guvernului nr. 5/2011 pentru modificarea și completarea OUG nr. 195/2002 republicată în 2006, anvelopele de iarnă sunt obligatorii doar atunci când partea carosabilă este acoperită cu zăpadă, gheață sau polei, indiferent de anotimp. Deci, pentru a fi pe înțelesul tuturor, trebuie să știm că nu suntem obligăți să avem anvelope de iarnă, nici în decembrie și nici în ianuarie dacă asfaltul este uscat.

La ce temperaturi trebuie să schimbăm anvelopele de iarnă cu cele de vară ?

Temperatura optimă la care este recomandat să schimbi anvelopele de vară cu cele de iarnă este în jur de 7-8 grade cu plus. Dacă depășește această temeperatura trebuie să avem în vedere că performanțele anvelopelor sunt din ce în ce mai slabe iar distanța de frânare devine mult mai mare.

De ce nu este bine să avem anvelope de iarnă pe timpul verii?

-        Aderență insuficientă pe asfalt, în special pe asfaltul umed;

-        Distanță de frânare mai mare;

-        Risc de accident crescut;

-        Se uzează foarte repede;

-        Zgomot la rulare;

-        Direcție greoaie, asta și din cauza greutății mai mari ale anvelopei + compoziția moale;

-        La viteze mari, mășînă devinde instabilă;

-        Riscul de explozie este foarte mare. Gândiți-va că asfaltul ajunge vara la 50-60 de grade, iar compoziția anvelopei poate să cedeze în orice moment;

-        Șanse mai mari de acvaplanare, anvelopele sunt gândite pentru zăpadă, polei, nu pentru apă

Ce spun șoferii?

-        „Economisesc bani dacă rămân cu același set şi vara şi iarnă.” Sunt mai importanți banii că viață ? Tocmai v-am spus mai sus riscurile la care ne expunem atunci când folosim anvelopele nepotrivite. Alegerea este la ține!

-        „Nu văd nici o diferență, legea nu mă obligă, din cauza asta nici nu o să cumpăr alt set pentru vara.” O atitudine total greșită, legea nu ne obligă, însă conștiința noastră trebuie să o facă.

Ce spun producătorii?

Potrivit lui Matti Mori, managerul serviciului tehnic pentru clienți Nokian Tyres, compusul de cauciuc mai moale și structura benzii de rulare a anvelopelor de iarnă cu frecare au un impact negativ asupra aderenței pe teren umed. În plus, răspunsurile la direcție sunt încetinite, iar stabilitatea vehiculului este redusă semnificativ.

Așadar, ține cont că:

-        anvelopele sunt cea mai importantă componentă de siguranță a mășinii tale și în multe situații îți poate salva viață ta și pe a celor din jur!

-        pneurile necorespunzătoare sau foarte uzate este o cauza serioasă a accidentelor în România! Ai grijă de ține și de cei din jur.

-        Anvelopa trebuie folosită exact pentru ce ne spune producătorul. De asta sunt anvelope de vara și anvelope de iarnă.

-        și nu în ultimul rând, pune siguranță pe primul loc! ...și a ta, dar și a celor din jur.

Călătoria vara cu anvelopele de iarnă nu este distractivă, nesigură și dăunătoare pentru portofel. Dar într-o situație critică, te poți deplasa, cu „respectarea măsurilor de precauție necesare” – așa cum, de fapt, este scris în regulile de circulație.


Lasa un comentariu
Nu exista opinii la acest produs