Ai pus benzină în loc de motorină? Uite ce trebuie să faci imediat

Alimentarea cu combustibil greșit este o eroare comună, mai ales la mașinile închiriate, la trecerea de la un autoturism la altul sau când ești distras. Chiar și câteva secunde de neatenție la pompă pot duce la costuri mari. Important este să rămâi calm și să acționezi corect și rapid.
Diferența esențială: benzină într-un motor diesel vs. motorină într-un motor pe benzină
-
Benzină într-un motor diesel – Este cea mai gravă greșeală. Benzina are proprietăți de lubrifiere foarte slabe, iar injectoarele și pompa de înaltă presiune dintr-un motor diesel pot fi grav afectate.
-
Motorină într-un motor pe benzină – Efectul este adesea mai puțin sever, deoarece motorina nu se aprinde în motorul pe benzină, dar poate duce la defectarea bujiilor, înfundarea injectoarelor sau a catalizatorului.
Ce trebuie să faci PAS CU PAS dacă ai alimentat greșit:
PASUL 1: NU PORNI MAȘINA!
Dacă îți dai seama imediat că ai pus combustibilul greșit:
Nu băga contactul și nu porni motorul!
În acest caz, problema este relativ simplă. Tot ce trebuie să faci este:
-
Să suni la un service auto sau la o platformă de tractare
-
Mașina va fi dusă la service, unde rezervorul va fi golit complet și sistemul de alimentare spălat
Dacă ai pornit deja motorul:
În acest caz, situația devine mai gravă, mai ales la motoarele diesel.
Pentru benzină într-un motor diesel:
-
Dacă motorul a fost pornit, benzina circulă prin sistemul de injecție, compromițând pompa de înaltă presiune, injectoarele și chiar galeria de admisie
-
Combustibilul greșit reduce lubrifierea componentelor, ducând la uzură accelerată sau gripare
-
Necesită:
-
golirea completă a rezervorului
-
spălarea întregului circuit de combustibil
-
eventual, înlocuirea filtrului de combustibil și a unor componente afectate
-
Pentru motorină într-un motor pe benzină:
-
Motorul se va comporta ciudat: merge sacadat, scoate fum, nu trage sau se oprește
-
În funcție de cantitatea de motorină, poți scăpa doar cu curățarea injectoarelor, a sistemului de alimentare și schimbarea bujiilor
-
Dacă ai turnat doar câțiva litri de motorină peste benzină și rezervorul era aproape plin, uneori nu sunt necesare intervenții majore (dar verificarea într-un service este obligatorie)
Cum îți dai seama că ai alimentat greșit?
Semnele care apar dacă ai pornit motorul:
-
Mașina „tremură”, merge sacadat sau se oprește brusc
-
Emisii de fum alb, gri sau negru
-
Pornire greoaie sau imposibilă
-
Motorul nu răspunde la accelerație
Ce să NU faci NICIODATĂ:
-
Nu încerca să „diluezi” combustibilul greșit cu cel corect – nu vei face decât să agravezi problema
-
Nu insista cu porniri repetate
-
Nu conduce mașina nici câțiva metri – riscul de a distruge complet pompa de combustibil și injectoarele este foarte mare
Cât te poate costa greșeala?
-
Dacă NU ai pornit motorul – golirea rezervorului costă între 300 și 600 lei în funcție de service
-
Dacă AI pornit motorul, costurile pot ajunge ușor la 2.000–6.000 lei, în funcție de daune
-
La unele modele moderne, reparația completă poate depăși 1.000 euro, mai ales dacă sunt afectate injectoarele sau pompa de înaltă presiune
Greșeala alimentării cu combustibilul greșit se poate întâmpla oricui, dar felul în care reacționezi face diferența între o reparație simplă și un cost de mii de lei.
Dacă nu ai pornit motorul, ești aproape salvat.
Dacă l-ai pornit, mergi urgent la service – cu platformă, nu pe roți.